Най-четени
1. zahariada
2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. zaw12929
12. getmans1
13. bosia
14. stela50
2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. zaw12929
12. getmans1
13. bosia
14. stela50
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Постинг
04.08.2008 13:45 -
Реч за достойнството на човека
Автор: lyudmilstefanov
Категория: Лични дневници
Прочетен: 13925 Коментари: 12 Гласове:
Последна промяна: 01.10.2015 07:52
Прочетен: 13925 Коментари: 12 Гласове:
0
Последна промяна: 01.10.2015 07:52
Нека за малко да си припомним по-добре кои сме ние, човеците, та после по-зряло и с подобаващо чувство за собствената си стойност да погледнем към всекидневното си българско злободневие. Нека повдигнем поглед към свободата, която е най-дълбоката същност на човешката природа. Точно сега дължим това и на свободния дух на Александър Солженицин.
Предлагам ви за целта този текст на Джовани Пико де ла Мирандола в мой превод от руски.
"Четох, уважаеми отци, в писанията на арабите, че когато попитали Абдула Сарацинеца какво му се струва най-удивително в света, той отговорил : "Няма нищо по-забележително от човека!". На тази мисъл съответстват и думите на Меркурий: „О, Асклепий, велико чудо е човекът!”. Когато разсъждавах за значението на тези изказвания, мен не ме удовлетворяваха многочислените аргументи, привеждали от мнозина в полза на превъзходството на човешката природа: че човекът е посредник между всички създания, близо до висшите и господар на нисшите, тълкувател на природата по силата на проницателността на ума, яснотата на мисленето и любознателността на интелекта, промеждутък между неизменната вечност и текущото време...
Всичко това е значително, но не то е главното, което заслужава най-голямо възхищение. Защо тогава да не се възхищаваме в по-голяма степен за ангелите и прекрасните небесни хорове?...Но както и да е, послушайте, отци, и снизходително ми простете за тази реч.
Всевишният Отец, Богът-Творец, вече бил създал по законите на мъдростта световното обиталище, което ни изглежда като августейши храм на божеството. Наднебесната сфера украсил с разум, небесните тела оживил с вечни души. Калните, оцапаните части на долния свят напълнил с разнородна маса животни. Но като завършил творението си, майсторът пожелал да има някой, който да оцени смисъла на това грандиозно дело, да обича неговата красота и да се възхищава на неговия размах. Затова, като завършил всичко, намислил накрая да сътвори и човека. Но нямало нищо; нито в праобразите, от които Творецът да създаде ново потомство, нито в хранилищата, което да подари в наследство на новия си син, нито небесно седалище, където да се възкачи самия съзерцател на вселената. Вече всичко било завършено; всичко било разпределено по висшите, средните и нисшите сфери.
Но не прилягало на мощта на Отеца да отсъства в последното потомство, не подобавало на неговата благодетелна любов този, който трябвало да възхвалява божията щедрост у другите, да я осъжда в самия себе си. И наредил тогава добрия Творец, този, на когото той не успял да даде нищо собствено, да има за общо с другите всичко, което е свойствено за отделните творения. Така Бог се спрял на това, човекът да бъде творение с неопределен облик и като го поставил в центъра на света, казал: „ На теб, о Адаме, не даваме нито твое място, ни определен облик, ни специални задължения, та и мястото, и ликът, и задълженията да бъдат по собственото ти желание, съгласно твоята воля и твоето решение. Обликът на другите творения е определен в рамките на създадения от Нас закон. Ти пък, нестесненият от никакви предели, ще определяш своя облик по своето решение, във властта на което Аз те предоставям. Аз те поставям в центъра на света. Аз не те създадох нито земен, нито небесен, ни смъртен, ни безсмъртен, та самият ти, свободен и славен майстор, да формираш себе си по облика, който ти ще предпочетеш!”
О, висша щедрост на Бога- Творец! О, висше и възхитително щастие на човека, комуто е дадено да владее това, което пожелае и да бъде това, което иска. Зверовете с раждането получават от майчината си утроба всичко, което ще могат и по-натаък. Висшите духове или веднага, или малко по-късно стават това, което ще бъдат във вечното си безсмъртие. В раждащите се хора Отецът е вложил семената и зародишите на разнороден живот и в съответствие с това, как всеки ще отгледа тези семена, те ще пораснат и ще дадат в него своите плодове. Ако отгледа растителните - ще бъде растение, плътските – ще стане животно, разумните – ще стане небесно същество, интелектуалните – ще стане ангел и син на Бога...
Затова, ако гледаш някой недостойно да се влачи по корем по земята, ще виждаш не човек, а храст. И ако видиш някой, заслепен от празните миражи на фантазията, обхванат от съблазните роб на плътта, ти ще видиш не човек, а животно. И ако видиш философ, дето всичко разпознава с правилния си разум, уважавай го, защото небесно същество е той, а не земно. Ако ли пък видиш чистия съзерцател, неведом за плътското и потопен в недрата на ума, то това не е земно, нито небесно същество. Това е още по-възвишено: божествено, облечено в човешка плът. И кой няма да се възхити на човека, който формира и превръща себе си в каквато и да е плът и придобива свойствата на всяко създание! Затова персът Евант, излагайки философията на халдейците, пише, че човекът няма свой природен образ, но има много, идващи му отвън. Оттук и халдейският израз: „Човекът е животно с многообразна и изменчива природа”.
До какво се отнася всичко това? То е , за да разберем, че след като сме се родили човеци, най-важният наш дълг е да се грижим за това, в крайна сметка да не говорят за нас, че когато сме достигали върховете и сме били на почит, не са можели да ни познаят, защото сме се уподобили на лишени от разум животни. Но по-добре, ако за нас кажат с думите на пророка Асаф : „ Вие всинца сте богове и синове на всевишния!”. Не трябва да вредим на себе си, като злоупотебим с най-милостивата доброта на Отеца, вместо да приветстваме свободния избор, който той ни е дал.
Нека изпъкни душата ни светото стремление, без да доволстваме в посредственото, страстно да желаем висшето, а също да се домогваме до това, което е предопределено за всички хора!"
Предлагам ви за целта този текст на Джовани Пико де ла Мирандола в мой превод от руски.
"Четох, уважаеми отци, в писанията на арабите, че когато попитали Абдула Сарацинеца какво му се струва най-удивително в света, той отговорил : "Няма нищо по-забележително от човека!". На тази мисъл съответстват и думите на Меркурий: „О, Асклепий, велико чудо е човекът!”. Когато разсъждавах за значението на тези изказвания, мен не ме удовлетворяваха многочислените аргументи, привеждали от мнозина в полза на превъзходството на човешката природа: че човекът е посредник между всички създания, близо до висшите и господар на нисшите, тълкувател на природата по силата на проницателността на ума, яснотата на мисленето и любознателността на интелекта, промеждутък между неизменната вечност и текущото време...
Всичко това е значително, но не то е главното, което заслужава най-голямо възхищение. Защо тогава да не се възхищаваме в по-голяма степен за ангелите и прекрасните небесни хорове?...Но както и да е, послушайте, отци, и снизходително ми простете за тази реч.
Всевишният Отец, Богът-Творец, вече бил създал по законите на мъдростта световното обиталище, което ни изглежда като августейши храм на божеството. Наднебесната сфера украсил с разум, небесните тела оживил с вечни души. Калните, оцапаните части на долния свят напълнил с разнородна маса животни. Но като завършил творението си, майсторът пожелал да има някой, който да оцени смисъла на това грандиозно дело, да обича неговата красота и да се възхищава на неговия размах. Затова, като завършил всичко, намислил накрая да сътвори и човека. Но нямало нищо; нито в праобразите, от които Творецът да създаде ново потомство, нито в хранилищата, което да подари в наследство на новия си син, нито небесно седалище, където да се възкачи самия съзерцател на вселената. Вече всичко било завършено; всичко било разпределено по висшите, средните и нисшите сфери.
Но не прилягало на мощта на Отеца да отсъства в последното потомство, не подобавало на неговата благодетелна любов този, който трябвало да възхвалява божията щедрост у другите, да я осъжда в самия себе си. И наредил тогава добрия Творец, този, на когото той не успял да даде нищо собствено, да има за общо с другите всичко, което е свойствено за отделните творения. Така Бог се спрял на това, човекът да бъде творение с неопределен облик и като го поставил в центъра на света, казал: „ На теб, о Адаме, не даваме нито твое място, ни определен облик, ни специални задължения, та и мястото, и ликът, и задълженията да бъдат по собственото ти желание, съгласно твоята воля и твоето решение. Обликът на другите творения е определен в рамките на създадения от Нас закон. Ти пък, нестесненият от никакви предели, ще определяш своя облик по своето решение, във властта на което Аз те предоставям. Аз те поставям в центъра на света. Аз не те създадох нито земен, нито небесен, ни смъртен, ни безсмъртен, та самият ти, свободен и славен майстор, да формираш себе си по облика, който ти ще предпочетеш!”
О, висша щедрост на Бога- Творец! О, висше и възхитително щастие на човека, комуто е дадено да владее това, което пожелае и да бъде това, което иска. Зверовете с раждането получават от майчината си утроба всичко, което ще могат и по-натаък. Висшите духове или веднага, или малко по-късно стават това, което ще бъдат във вечното си безсмъртие. В раждащите се хора Отецът е вложил семената и зародишите на разнороден живот и в съответствие с това, как всеки ще отгледа тези семена, те ще пораснат и ще дадат в него своите плодове. Ако отгледа растителните - ще бъде растение, плътските – ще стане животно, разумните – ще стане небесно същество, интелектуалните – ще стане ангел и син на Бога...
Затова, ако гледаш някой недостойно да се влачи по корем по земята, ще виждаш не човек, а храст. И ако видиш някой, заслепен от празните миражи на фантазията, обхванат от съблазните роб на плътта, ти ще видиш не човек, а животно. И ако видиш философ, дето всичко разпознава с правилния си разум, уважавай го, защото небесно същество е той, а не земно. Ако ли пък видиш чистия съзерцател, неведом за плътското и потопен в недрата на ума, то това не е земно, нито небесно същество. Това е още по-възвишено: божествено, облечено в човешка плът. И кой няма да се възхити на човека, който формира и превръща себе си в каквато и да е плът и придобива свойствата на всяко създание! Затова персът Евант, излагайки философията на халдейците, пише, че човекът няма свой природен образ, но има много, идващи му отвън. Оттук и халдейският израз: „Човекът е животно с многообразна и изменчива природа”.
До какво се отнася всичко това? То е , за да разберем, че след като сме се родили човеци, най-важният наш дълг е да се грижим за това, в крайна сметка да не говорят за нас, че когато сме достигали върховете и сме били на почит, не са можели да ни познаят, защото сме се уподобили на лишени от разум животни. Но по-добре, ако за нас кажат с думите на пророка Асаф : „ Вие всинца сте богове и синове на всевишния!”. Не трябва да вредим на себе си, като злоупотебим с най-милостивата доброта на Отеца, вместо да приветстваме свободния избор, който той ни е дал.
Нека изпъкни душата ни светото стремление, без да доволстваме в посредственото, страстно да желаем висшето, а също да се домогваме до това, което е предопределено за всички хора!"
Капиталът - Карл Маркс Том 1, Том 2, Том...
Българската идея
Необикновената история на малоазийските ...
Българската идея
Необикновената история на малоазийските ...
Следващ постинг
Предишен постинг
Помня как обеща да я пуснеш преди да излезеш в отпуска, ето че си спази и обещанието.
Нестесненият от никакви предели - това определение е уникално точно ! :))
цитирайНестесненият от никакви предели - това определение е уникално точно ! :))
А това е хем класическо, хем много вдъхновяващо разбиране за човека.
цитирайБлагораности, Людмиле!
цитирайРазсъждавах върху:...Ти пък, нестесненият от никакви предели, ще определяш своя облик по своето решение, във властта на което Аз те предоставям Аз те поставям в центъра на света.....! Само, ако можеха повече хора да го проумеят:)))))Представяш ли си?
цитирайказваш ти, Галя. Според Мирандола човек е точно такъв, какъвто се проумява и сам създава. Ако се мисли като застанал в центъра на света, значи е там. Ако се "влачи недостойно по корем по земята, значи е не човек, а храст".
Творецът ни е дал всякакви възможности. Изборът е наш!
цитирайТворецът ни е дал всякакви възможности. Изборът е наш!
Дори и да се мисли човекът за център на вселената - винаги ще има неща, по-могъщи от него самия! Неща, с които да му се налага да се съобразява повече или по-малко. Неща, които да пречат на човешкото всемогъщество. Пък били те и някакви най-бездуховни закономерности!
Ха, да ви видя сега!
цитирайХа, да ви видя сега!
към мен ли е адресирано, или към Пико де ла Мирандола? Вероятно е към Мирандола, защото той е автора. Но не чакай отговор. Умрял е човека. :))
цитирайкоето аз споделям напълно! Единствено преоткривам в подобни хуманистични текстове, собствените си възприятия и схващания, личната си интуиция за човека и за това как стоят нещата въобще..
Направи ми много приятно впечатление този пост в блога ти, Людмиле (надявам се, не е обидно обръщението "на ти" :) Поздрави и всичко добро! :)))
цитирайНаправи ми много приятно впечатление този пост в блога ти, Людмиле (надявам се, не е обидно обръщението "на ти" :) Поздрави и всичко добро! :)))
Радвам се, че ти, аз, Мирандола и много други хора споделяме сходен начин на мислене.
Като публикувам и друг път нещо с подобен заряд, ще ти кликна непременно.
цитирайКато публикувам и друг път нещо с подобен заряд, ще ти кликна непременно.
Ще се радвам!
цитирай- Ами заради такива текстове!Малко, но ги има!
Благодаря Ви!
Ейен.
цитирайБлагодаря Ви!
Ейен.
Наистина ме заинтригува до те зи неща съм бил близо , но толково добре не бих коментирал ,начинът на изразяване ми допада , браво!
цитирайТърсене
За този блог
Гласове: 1991
Блогрол
1. Дискусионен клуб за граждански инициативи
2. tsveta - коментари
3. blagorodnik - През ума и сърцето
4. teodordetchev анализи
5. sulla за живота и рекрамата
6. valsodar за белия свят и околностите му
7. Поглед от Япония
8. Гергана - икономика, политика, свят
9. alexooo - виж България
10. jones - виж света
11. Историите на hristam
12. majstora
13. Любо Йонов - приятел от Видин
2. tsveta - коментари
3. blagorodnik - През ума и сърцето
4. teodordetchev анализи
5. sulla за живота и рекрамата
6. valsodar за белия свят и околностите му
7. Поглед от Япония
8. Гергана - икономика, политика, свят
9. alexooo - виж България
10. jones - виж света
11. Историите на hristam
12. majstora
13. Любо Йонов - приятел от Видин